Sider

mandag den 30. maj 2011

Kald mig bare en naiv pladderhumanist - #1

Wieuv… havde lige en heftig meningsudveksling på Facebook for nogle dage siden…
Den kom sig af at jeg copy-pastede en statusopdatering med følgende ordlyd:

SÆT DE GAMLE I FÆNGSEL og de kriminelle på plejehjem! Så får de gamle adgang til bad, hobbyer og gåture. Ingen vil kunne stjæle fra dem, og de vil få penge i stedet for at skulle betale. De kriminelle kan få kold mad, ingen penge, være helt alene, få slukket lyset kl. 20:00 og få bad 1 gang i ugen! Kopiér denne tekst, hvis også du synes de gamle kunne fortjene bedre forhold !!
Egentlig mest for, på en lettere humoristisk måde, at påpege det groteske i at det åbenbart er værre at komme på plejehjem end i fængsel.
Dette afstedkom en laaaaang tråd hvor vi både kom omkring det med ældreplejen og det med de indsatte i fængslerne, for lige pludselig, at ryge over i en diskussion for og imod dødsstraf… Og det gav mig så inspirationen til dette indlæg.

Bl.a. var der dem blandt debattørerne som mente at kriminelle fik alt for lave straffe for det de lavede og det var også der at det med dødsstraffen kom på banen.
I det hele taget bliver der ind i mellem råbt temmelig højt fra politisk side når medierne kommer op med endnu en horribel historie om en eller anden der har begået noget kriminelt. Så skal strafferammen hæves og den kriminelle lavalder sænkes.
Så ka’ de lære det, ka’ de!


Og så kører debatten ellers livligt frem og tilbage – og nu kom jeg selv til at tage del i den ;-)
Jeg er så en af dem som ikke mener det gavner hverken samfund, ofre eller for den sags skyld de kriminelle at man bare burer dem inde, for så at slippe dem ud igen når straffen er udstået.
Klart der skal være en konsekvens når man har lavet noget dumt. Klart at konsekvensen skal stå mål med det man har lavet. Og klart det ikke skal være en sommerlejr at ryge i spjældet.
Men når det er sagt mener jeg også at man sagtens kunne gøre langt mere for at hjælpe de indsatte, som vel at mærke er inde for pædagogisk rækkevidde, til at få et nyt og mere værdigt liv når de kommer ud.  Enhver kan sige sig selv at det ikke er just fremmende for rehabiliteringen at omgås en masse hårdkogte kriminelle i x antal måneder og år.

Uden at have regnet på noget, vil jeg godt vove den påstand at der i det lange løb må være penge at spare hvis man begyndte at gøre meget mere for at få de indsatte sluset ud efter endt ophold.
Nu forestiller jeg mig bare sammenligningen mellem en løsladt på overførselsindkomst, som hurtigt ryger ud i ny kriminalitet som i sig selv koster samfundet, f.eks. i form af skatteunddragelse, hospitalsophold for voldsofre, politiefterforskning osv osv… + et nyt ophold bag tremmer. Alle disse udgifter sat op imod en løsladt som kan forsørge sig selv fordi vedkommende har et job. Og derfor betaler skat og desuden undlader at skabe nye ofre for kriminalitet. Det MÅ da kunne betale sig! Og så har jeg slet ikke nævnt de rent menneskelige gevinster…

Og så kan man jo – i parentes bemærket – passende kanalisere nogle af de sparede penge over i ældreplejen. Rendyrket win-win!
Men der hvor jeg for alvor tror det vil batte noget – det er, hvis man begyndte at hive fat i de helt små børn hvor man kan se at de er i farezonen. Typisk hvis de lever i en dysfunktionel familie. Det forekommer mig at der er alt for mange tilfælde af børn som har det dårligt, men som bliver enten overset eller bare syltet. Fordi kommunen ikke har resurser til at gøre noget ved det. Det skærer mig i hjertet hver eneste gang jeg hører om børn som er blevet udsat for vold, misbrug, vanrøgt uden at nogen har grebet ind! Og det gør mig vred når det viser sig at være på grund af pengemangel!!

Det MÅ simpelthen kunne betale sig at gribe ind i tide! I stedet for bare at nedsætte lavalderen kunne man undgå at rigtig mange udsatte børn slet ikke havnede i noget kriminelt. Til glæde for de udsatte børn og unge. Til glæde for deres potentielle ofre. Og til glæde for samfundsøkonomien.
Win-win igen!
Vores nuværende regering ønsker tilsyneladende at indføre noget der minder om amerikanske tilstande.

I bedste wild west stil. Er det det vi vil?


Kald mig bare en naiv pladderhumanist, men jeg vil ikke!


For ikke at lave alt for lange indlæg tager jeg den med dødsstraffen i næste ombæring som kan læses her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar