Sider

fredag den 10. juni 2011

Kald mig bare en naiv pladderhumanist - #2

Well, så fik vi lige vendt den med kriminalitet og straffesystem i al (dansk) almindelighed…
Dette indlæg er en fortsættelse af det forrige, som kan læses her...
Så nu vi er i gang kan vi lige så godt tage den med dødsstraffen.
Det kom lidt bag på mig at et par af de som deltog i bemeldte FB-debat åbenbart går ind for genindførelse af dødsstraf. Der blev argumenteret frem og tilbage og bevares, dødsstraf-tilhængerne var skam både velformulerede og velovervejede i deres holdninger. Jeg måtte så bare tilkendegive min klokkeklare uenighed. Og så kørte diskussionen ellers…


Jeg kan sagtens følge den der med at man omsider har fanget en bestialsk serie-morder. Måske endda en pædofil en af slagsen. Et menneske som har udført så afskyelige handlinger vækker naturligt nok vrede og hævntørst hos alle os andre. Også hos mig, helt klart! Jeg har da fra tid til anden haft særdeles voldelige og grusomme fantasier over hvad jeg ville gøre ved sådan en psykopat – især hvis han havde så meget som overvejet at komme i nærheden af mine børn.
Han skulle da som minimum have den skåret af med et rustent søm og så ellers på hjul og stejle!
Så jo, følelsen kender jeg så udmærket.
Problemet, som jeg ser det, er bare at når vi (læs: samfundet) har fået slukket hævntørsten og henrettet skurken, så har vi sat os ned på samme niveau som den forbryder vi lige har slået ihjel. Mener jeg i hvert fald!


Har i mine yngre år læst en del tegneserier, herunder Franquin’s Sorte Sider.
Her kommer forfatteren/tegneren flere steder ind på problematikken med at mennesker gør sig til herre over andres liv. F.eks. en episode hvor en morder er dømt til døden ved halshugning ud fra devisen ”tager man et andet menneskes liv skal man selv miste sit”. Bødlen udfører opgaven, hvorefter han bliver prikket på skulderen af en anden bøddel som nu halshugger den første bøddel ud fra samme devise. Anden bøddel bliver nu prikket af en tredje bøddel osv osv…


Jeg kan da sagtens se at et menneske, som sandsynligvis vil gentage sine uhyrlige forbrydelser igen og igen hvis chancen skulle vise sig, er farlig for sine omgivelser og at verden ville være bedst tjent med at vedkommende blev uskadeliggjort en gang for alle.

Det skaffer os bare ikke ofrene tilbage igen...

Og nej, jeg ligger ikke inde med den forkromede løsning på problemet ud over at spærre forbryderen inde resten af hans/hendes dage. Og ja, det koster mange penge, men jeg kan bare ikke acceptere tanken om at samfundet skal begynde at aflive folk. Man afliver da gale hunde, vil nogen måske indvende. Og selv om sammenligningen kan være fristende så er det stadig et menneske der er tale om og så ER det bare ikke det samme!
Desuden ville jeg være stærkt bekymret for retssikkerheden.
En ting er at det, så vidt jeg fornemmer, ikke står særlig godt til på den front i USA, som jo på mange måder giver den som foregangsland. Ikke særligt betryggende at høre om justitsmord på fattige sorte i modsætning til rige hvide som i visse tilfælde slipper en del billigere.

For ikke at tale om, at hvis vi indfører dødsstraf for at begå mord, hvad der kan virke logisk nok, hvor går grænsen så? Nu er jeg ikke jurist, men jeg forestiller mig bare at der må være en gråzone imellem overlagt mord og uagtsomt manddrab. For ikke at tale om at der nok er visse advokater der er dygtigere – og derfor også dyrere – end andre.
Det løber mig koldt ned ad ryggen at tænke på at man måske kommer til at henrette nogen som er uskyldige. Som var på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Alt peger på den pågældende. Desværre rækker staklens økonomi ikke til andet end en beskikket advokat, som ikke evner at føre sagen ordentligt til dørs. Og måske har vedkommende en lidt mørkere hudfarve end flertallet af den danske befolkning.
USA som foregangsland? Mhmm...?!


Jeg vil til enhver tid foretrække at spærre en morder inde på livstid frem for at lade en uskyldig dø for at tilfredsstille folkets primitive hævntørst.
Kald mig bare en naiv pladderhumanist – men det er nok meget godt at have sådan nogle som os til at danne modvægt når den slags debatter går i luften.
Synes jeg!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar